Wat is jouw lege stoel?

De lege stoel is een krachtig symbool omdat dit ervoor zorgt dat je zowel persoonlijk als in teamverband scherp naar jouw eigen kwaliteiten kijkt. Het wordt ingezet bij bedrijven om de behoeften en verwachtingen van de klant centraal te zetten in de besluitvorming.

Persoonlijk en in teamverband helpt de lege stoel inzicht te krijgen in wie we zijn en hoe we functioneren binnen een team. Het nodigt uit om te kijken vanuit perspectieven die anders zijn of over het hoofd worden zien. Het wordt gebruikt om vragen te stellen vanuit een ander perspectief. In individueel of in teamverband helpt tot slot bij het onderbouwen en nemen van beslissingen.

De persoonlijke lege stoel

Vaak kijk je vanuit je eigen perceptie en ervaring naar mensen of situaties. De lege stoel nodigt uit om een stap terug te doen en dus te kijken vanuit een ander perspectief. Wat mis je bij zelfreflectie?

Blinde vlekken
We hebben allemaal blinde vlekken in ons gedrag of onze persoonlijkheid. Door de lege stoel in te nemen, kan je naar jezelf kijken, zoals een buitenstaander dat doet. Welke patronen in jouw gedrag zijn je misschien ontgaan?

Ongebruikte talenten
Soms ben jij je niet bewust van jouw eigen sterke punten en kwaliteiten. Wat zijn de kwaliteiten die anderen in jou zien? Wat zie je zelf misschien over het hoofd? Hoe kun je deze kwaliteiten persoonlijk beter benutten en inzetten.

Belemmerende overtuigingen
Welke overtuigingen houden je tegen om je volledige potentieel te bereiken? Wat zou er gebeuren als je deze overtuigingen loslaat en een nieuwe aanpak probeert?

De lege stoel in teamverband

In teamverband helpt de lege stoel om de dynamiek en interactie met mensen beter te begrijpen. Door je te verplaatsen kan je effectiever communiceren en samenwerken. Welke aspecten mis je in teamverband?

Perspectief en verplaatsen in de ander
Neem de lege stoel in en probeer de situatie vanuit het perspectief van je teamgenoten te zien. Hoe ervaren zij jouw bijdragen en interacties? Wat zou je tot slot anders doen als je in hun schoenen stond?

Teamdynamiek
Reflecteer op de rol die je hebt binnen het team. Ben je een leider, een volger, een bemiddelaar? Hoe beïnvloedt jouw rol de dynamiek van het team? Wat zou er gebeuren als je je rol aanpast?

Feedback cultuur
Hoe open staat jouw team voor feedback? Neem de lege stoel en denk na over hoe feedback die wordt gegeven en ontvangen. Want wat kun je doen om een cultuur van constructieve feedback te bevorderen?

De lege stoel van de klant

De lege stoel staat symbool voor de stem van de klant, omdat die vaak niet fysiek aanwezig is in de vergaderruimtes en bestuurskamers. Omdat je een stoel leeg laat, is er een duidelijke verwijzing naar de klant waarvoor je werkt. Deze simpele maar krachtige visuele aanpassing helpt om klantgericht te blijven. Daarnaast zorgt het ervoor dat de behoeften en verwachtingen van de klant centraal staan in de besluitvorming. Welke elementen kan je toevoegen vanuit het perspectief van de klant?

Het klantperspectief integreren bij besluitvorming

Bij elke belangrijke beslissing die wordt genomen, stel je de vraag: “Wat zou de klant hiervan vinden?” De lege stoel helpt om dit perspectief niet uit het oog te verliezen. Zoals, bij het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Blijf scherp welke toegevoegde waarde je levert voor de klant en welke problemen dit oplost. Dit geldt ook voor het ontwerpen van marketingcampagnes, communicatie en het optimaliseren van de klantenservice.

Empathie en begrip
Empathie is cruciaal voor klantgerichtheid. Door de lege stoel, wordt je aangespoord om je te verplaatsen in de klant. Wat zijn de pijnpunten? Wat zijn hun doelen? Hoe kunnen we de klantervaring verbeteren? Door deze vragen voortdurend te stellen, ontwikkel je dus een beter begrip voor klanten.

Feedback en verbetering
De lege stoel zorgt voor het luisteren naar feedback van de klant. Want wat zegt de klant over de producten en diensten? Wat kan er beter? Klantfeedback is een waardevolle bron van inzichten die helpt om te verbeteren en omdat je dan aan de (toekomstige) verwachtingen van de klant kan voldoen.

Betere vragen stellen

Het gebruik van de lege stoel helpt om dieper en meer inzicht te geven en om beter vragen te stellen, aan onszelf en aan anderen. Hier zijn enkele voorbeelden van vragen die je kan stellen:

Persoonlijk
Wat zou iemand anders zien als ze naar mijn dagelijkse routines en gewoontes kijken?
Welke eigenschappen waardeer ik in anderen en hoe kan ik die persoonlijk inzetten?
Wat zijn de patronen in mijn reacties op stress of conflict?

In teamverband
Hoe zou een nieuw teamlid onze teamdynamiek beschrijven na de eerste week?
Welke onuitgesproken verwachtingen leven er in het team en hoe maken we die bespreekbaar?
Wat kunnen we leren van recente successen en mislukkingen in ons team?

De klant
Wat zou de klant hiervan vinden?

Conclusie

De lege stoel biedt een unieke kans omdat je jouw reflectie verdiept en nieuwe inzichten krijgt. Door jezelf en het team vanuit verschillende perspectieven te bekijken, krijg je inzicht in blinde vlekken, ongebruikte talenten en belemmerende overtuigingen. Dit leidt uiteindelijk tot een effectievere samenwerking en het ontgrendelen van jouw persoonlijke groei.

De lege stoel bij bedrijven

Deze lege stoel is voor bedrijven een strategisch hulpmiddel dat helpt om klantgericht te blijven. Klanttevredenheid en klantloyaliteit zijn cruciaal voor succes en de lege stoel biedt hiervoor een eenvoudige maar effectieve manier. Want de lege stoel zorgt ervoor dat het perspectief van de klant altijd wordt meegenomen in de besluitvorming.

Door deze filosofie te omarmen, kunnen bedrijven niet alleen betere producten en diensten creëren, maar tot slot ook duurzamere relaties met klanten opbouwen. Laat de volgende keer dat je een vergadering plant of een belangrijke beslissing neemt, een stoel leeg en vraag jezelf af: “Wat zou de klant hiervan vinden?”

Contact opnemen

Wil jij ook investeren in de groei van jouw bedrijf? En jouw sales en marketing samenwerking een boost geven? Neem dan contact op met Nick van WEDSTRIJDFIT, bel 0658728208 of stuur een bericht via talent@wedstrijdfit.nl